torsdag, februari 17

dag 2 - din första kärlek

Han hette Kalle och bodde samma gata som jag. Jag var kanske 5 år då. Hans storasyster Mimmi och min storasyster Anna var jämnåriga och brukade leka tillsammans. Någon dag frågade min syster vem han tyckte var sötast av Jessica och jag, och Kalle svarade att han tyckte att jag var sötare. Så då tyckte min syster att vi borde gifta oss. Vi hade en skrinda som de dekorerade med vita blomkvistar och mamma hjälpte mig att hitta något fint som jag kunde ha på mig. Jag hade på mig en blommig klänning från min systers garderob och mitt huvud pryddes av en blomkrans. Vi stod på den så kallade Skattstenen när vi vigdes av min syster som var präst och barnen från vår gata stod nedanför och såg på. Jag fick min första puss och sen åkte vi runt husen i den blomsterdekorerade skrindan. Dagen förevigades i foton som mamma tog.
Annars minns jag inte så mycket av Kalle och jag har inte sett honom efter att jag flyttade därifrån något år senare. Men jag minns att jag och Jessica var bjudna på födelsedagskalas hos honom och att han brukade gå runt med hjälm hemma för att hans mamma var orolig att han skulle slå sig. Jag minns att vi åkte med honom och hans pappa till Coop Forum (som då hette B&W) och köpte godis, utan att berätta något för mamma eller pappa. Jag minns också att han sa att hans pappa var stålmannen och att vi såg på Pettson och Findus tillsammans.

1 kommentar: